Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /srv/www/wordpress/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the breadcrumb-navxt domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /srv/www/wordpress/wp-includes/functions.php on line 6114
МОНГОЛЫН КИНО УРЛАГИЙН ХӨГЖЛИЙН ҮЕ - III - Mongolian National Film Council
МОНГОЛЫН КИНО УРЛАГИЙН ХӨГЖЛИЙН ҮЕ – III

Хувьсгал, иргэний болон дэлхийн дайны улмаас хаант засаглал, феодалын нийгмийн тогтолцоо бүхий хуучин дэглэм задарч, улмаар бүгд найрамдах улс орнууд залгамжлан авсан энэхүү түүхэн үйл явц Монгол улсыг ч дайрсан бөгөөд, тухайлбал,  засаглалтай Монгол улсаас Бүгд Найрамдах Монгол Ард Улсыг байгуулах нийгэм, соёл, улс төрийн үйл хэрэг, үзэл сурталд урлагийн бусад төрлөөс илүү чухал үүрэг оролцоотой нь кино байжээ. Марксист-ленинист гэх коммунист үзэл сурталд суурилсан авч, үндэсний хэлбэр, социалист агуулга, интернационалч онцлог бүхий шинэ Монголд (1924-1992) урлагийн шинэ төрөл, соёлын чухал нэгэн үйлдвэрлэл болж үүсэн бүрэлдсэн кино нь аажмаар үндэсний хэв шинжийг олж,   хүртлээ эрчимжин хөгжихдөө өөрийн гэсэн түүхэн онцлог бүхий он жилүүдийг туулсан аж.

 

Харин  1989 онд Берлиний хана нуран унаж, 1991 онд (хуучнаар) Зөвлөлт Холбоот Улс задарснаар “түүх нь төгссөн” хуучин дэглэмийн халааг хагас ерөнхийлөгчийн, парламентын засаглалд шилжих замаар уламжлан авсан “нэн шинэ Монголын чөлөөт зах зээл, ардчилсан улс төрийн эдийн засаг” өмч хувьчлал, цомхотгол гэх мэт “шок эмчилгээ”-ний улмаас өмнөх 70 гаруй жилд буй болгосон үндэсний кино урлаг болоод үйлдвэрлэлд төдийлөн ээлтэй хандаагүй билээ. Тухайлбал, төлөвлөгөөт эдийн засгийн дагуу үйл ажиллагаагаа явуулдаг байсан “Монгол Кино” үйлдвэрийн уран бүтээлчид, инженер техникийн ажилтан, ажилчид нэн шинэ цагийн капиталист засаглахуйн ухагдахуун, практик болох “менежмент”-ээр “чөлөөт уран бүтээлч” гэх нэрийн дор цомхотголд орж, “өрсөлдөөнтэй” зах зээлийн дүрэм ёсоор үйлдвэрийн техник хэрэгсэл, өмч хөрөнгө улсаас хувьд шилжин, орон даяар хөгжин цэцэглээд байсан кино үзвэрийн сүлжээ нуран устсанаар Монголын кино үйлдвэрлэл чөлөөт уналтад орсон түүхтэй.