Кино шүүмж 2024
Кино урлагийн зөвлөлөөс зохион байгуулсан “Кино шүүмж бичих арга зүй” сургалтын оролцогчдын кино шүүмжийг цувралаар хүргэж байна.
А.ХАШ-ЭРДЭНЭ
А.ХАШ-ЭРДЭНЭ
А.ЭНХМЭНД
А.ЭНХМЭНД
Б.ЗУЛСАЙХАН
Б.ЗУЛСАЙХАН
Б.ОЮУН-ЭРДЭНЭ
Б.ОЮУН-ЭРДЭНЭ
Г.АМАРЖАРГАЛ
Г.АМАРЖАРГАЛ
Г.АРИУНЗАЯА
Г.АРИУНЗАЯА
Нас бие гүйцэх тухайд
“Уналтын задлан” (Anatomy of a Fall) хэмээн эх хэлнээ буусан тус кино нь Монголд Улаанбаатар олон улсын кино наадмаар 2023 оны 10 сарын 22-нд толилуулагдсан бөгөөд 11-р сарын 17-нд Sayan Pictures компанийн түгээлтээр кино театруудад нээлтээ хийжээ.
Кино маань Францад өрнөх бөгөөд эхнэр нөхөр зохиолчид болох Сандра (Sandra Hüller) болон Самуель (Samuel Theis), тэдний 11 настай хэсэгчилсэн харааны бэрхшээлтэй хүү Даниел (Milo Machado Graner) зэрэг гол дүрүүдээс бүрдэнэ.
Сандра Самуелийг алсан хэрэгт буруутгагдах агаад хүүд нь хэргийг хэн хийснийг гэрчлэх шаардлага тулгарна. Винсент (Swan Arlaud) бол Сандрагийн эртний танил бөгөөд түүний өмгөөлөгчөөр ажиллана. Сандра герман хүн учраас франц хэл нь тааруу, түүнчлэн тэрээр байсексуал бөгөөд киноны эхэнд оюутан бүсгүйдээ сээтэн хаясан тул гэр бүлээс гадуурх харилцаанаас шалтгаалан нөхрөө алсан байх магадлалтай хэмээн шүүх дээр буруутгагдана.
Кино зохиолын гол зангилаа нь хаана байна вэ? Олон төрлийн өнцөг мэдээж байж болох ч дүр дээр тулгуурласан өнцгөөс дурдвал хамгийн том зангилаа бол Даниел. 11 настай харааны бэрхшээлтэй хос хэлтэй бяцхан хүү соёлын ялгаа, аавынх нь гэнэтийн үхэл, ээжийнх нь байнгын шүүх хурал, засгийн газрын асаргаа зэрэг хүүгийн сэтгэлд хэрхэн нөлөөлж буйгаар тус киноны санааг дүгнэж болох аж.
Шүүх хурал дээр Сандра, амуель нарын хэрүүлийн хэсэг дэлгэгддэг. Тэгэхэд тухайн үед эцэг, эхийнхээ ямар харилцаатайг яг бодитоор дүгнэх боломжгүй байсан нь хүүгийн дурсамжаас илхэн болно. Эндээс харвал бодит амьдрал дээрх аз жаргалтай харагддаг ч асуудалтай гэр бүлийн байдал хүүхдийн сэтгэлзүйд хэрхэн нөлөөлдөг, хүүхэд түүнд хэрхэн хариу үйлдэл үзүүлдэг тухай тулгалгүйгээр хэдхэн минутаар насанд хүрэгсдэд хүргэсэн нь том цохилт өгөх шиг боллоо.
Нөгөөтээгүүр энэ богинохон сценээр дамжуулан арга, билиг гэж хэлж болом харилцааны ойлголцлын тухай асуудлыг маш томоор хөнджээ. Бид нэгнээ сонсдог гэдэг. Гэхдээ сонсдоггүй. Юун сүртэй юм гэж аливааг зөвхөн өөрийн хэмжүүрээр хэмждэг. Энэ хэр зөв алхам бэ? гэж егөөдөн асуух шиг санагдлаа. Энэ мэтчилэн олон сценийг дурдаж болох ч эдгээр нь нэгдэн нийлж нэг бүхэл болох учиртай.
“Уналтын задлан” яг энэ утгаараа нэгдэж нийлсэн, насанд хүрсэн хүн, хүүхэд хоёрын ялгаа тэдний сэтгэл зүйн ялгаа, улмаар соёлын ялгаа, хэлний зааг, харь орон гээд газарзүйн болон сэтгэлийн хэл дамнасан олон нугачааг нэг гэр бүлийн асуудлаар харуулахыг зорьжээ.
Киноны төгсгөлийг ч мөн хүн өөрийнхөөрөө ойлгож болохоос гадна, гэр бүлийн гишүүдээс гадна өмгөөлөгчийн дүрийг нэг төсөөлөл хэлбэрт барилгүйгээр зарим үзэгчдэд тухайн дүрийг өөрсдийнхөөрөө төсөөлөх боломж олгосон нь тун зөв шийдэл болжээ.
Түүнчлэн зураг авалтын хувьд цастай хүйтэн оронд зураг авалт хийгдсэн тул ихэнх доторх хэсгүүд нь бараан, гадаах хэсэг нь хүйтэн хөх, манантай байсан нь киноны уур амьсгалтай яв цав таарч байв. Улмаар хоол идэх хэсэг дээр хүртэл зарим Европ кинонууд (“Chinese Take Away”, “L’Auberge Espagnole”, “Wasabi” гэх мэт) шиг Ази (Хятад) хоол захиалж идэж буйг сцен болгон шигтгэснээс ажвал 21-р зуунд өрнийнхний дорнынхныг бишрэх, тэдэнтэй хамтрах далд хүслийг нь илчлэх шиг санагдав.
Хөгжимд ач холбогдол өгдөг үзэгчд уг киноны хөгжим тааруу болсон гэж дүгнэгдэж магадгүй. Японы хөгжмийн зохиолч Жое Хисайши нэгэн ярилцлагадаа “киноны хөгжим тухайн сценийг илэрхийлэх ёсгүй” буюу үзэгчдэд таамаглал төрүүлэх ёсгүй, тэдэнд бодох хугацаа өгөх хэрэгтэй гэсэнчлэн үзэгчдийн нэгийн хувьд түүнтэй санал нийлдэг билээ. Харин уг киноны хувьд хөгжим нь ихэнх сценийг таамаглах боломжтой болгосон нь тиймхэн санагдлаа.
Эцэст нь хэлэхэд “Уналтын задлан” бол дүрүүддээ “нас биед гүйцэх тухайд” сэдэвт хичээл заасан бөгөөд тэдэнд гэр бүл, хос хоорондын уналт, босолтоос гадна хамгийн гол нь өсвөр насны хүүгийн уналтаас цааш босох сонголтын тухай, түүний этикийн зөрчлүүдийг нарийн харилцан яриагаар өгүүлснээрээ онцлог болжээ.
Г.Ариунзаяа нь 77 дах удаагийн Каннын кино наадмын “Mongolian Pitching section in Cannes”-д сонгогдсон төслийн продюсероор оролцож ажиллаж байгаа бөгөөд “Colorless” богино хэмжээний киноны продюсероор, 26 дах удаагийн Far East Film Festival-н Кампус хэсэгт оролцсон, “From the limit” богино хэмжээний анимешн бүтээлд продюсер, зохиол хөгжүүлэлт дээр хамтран ажилласан, ,….., богино хэмжээний эксперименталь анимешн бүтээлд зохиолч, найруулагчаар ажилласан, 35 дах удаагийн Триесте кино наадамд зохион байгуулалтын багт хамтран ажилласан, Тэнгэр ТВ-д дадлагажигчаар ажилласан туршлагатай.