Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /srv/www/wordpress/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the breadcrumb-navxt domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /srv/www/wordpress/wp-includes/functions.php on line 6114
Кино шүүмж 2024 - Mongolian National Film Council

Кино шүүмж 2024

Кино урлагийн зөвлөлөөс зохион байгуулсан “Кино шүүмж бичих арга зүй” сургалтын оролцогчдын кино шүүмжийг цувралаар хүргэж байна.

Кино шүүмж 2024
О.ЭРДЭНЭЭ
Кино шүүмж 2024
О.ЭРДЭНЭЭ
Уналтын задлан уу, учир шалтгааны задлан уу? – О.ЭРДЭНЭЭ
Өөрийгөө үнэлэх үнэлэмж өөрөөс хамааралтай юу? Өөр хэн нэгнээс хамааралтай юу? Яг юу биднийг “Би” гэж тодорхойлох хүчийг өгдөг юм бол?
Эдгээр асуулт амьдралын аль ч цаг үед гарч ирсээр л байдаг. Тэгвэл уг “Уналтын задлан” гэх кино нь эдгээр асуудлыг хувь хүн бус хосуудын харилцаан дээр тулгуурлан гаргасан нь тун сонирхолтой байлаа. Ижил хүсэл сонирхолтой залуу хос нэгдэж хамтын амьдралаа эхлүүлсэн ч цаг хугацаа өнгөрөх тусам тэдний хайр нь тэмцэл болон хувирдаг. Үүнийг шийдэх шийдлийг хайх хэдий ч хаанаас эхэлсэн тэрхүү цэг дээрээ ирээд учир шалтгааныг нь олдоггүй.
Хараагүй болсон хүүгийнхээ осолд өөрийгөө буруутгаж, дунд насны хямралд өртсөн Самуэл хүүхдээ харангаа их сургуульд багшилж, үлдсэн цагаа байшингаа засварлаж өнгөрүүлнэ. Харин түүний эхнэр Сандра хоёр дахь номоо хэвлүүлж дараагийнхаа номоо бичиж сууна. Самуэлийн хувьд өөрийнхөө бичиж буй зохиолоо хэвлүүлэхийг хүсдэг ч, түүний сэтгэл зүйн байдал, өөрийгөө үнэлэх үнэлэмж нь асар хурдтай уруудан эцэстээ амиа алддаг.
Энэхүү үйл явдал нь киноны гол хэлэх гэсэн санаа юм болов уу! Учир нь үхэл энд чухал биш ч үхэлд хүргэх учир шалтгаан нь юу вэ гэдгийг өөр өөр өнцгөөс, дүр бүрийн аяллаар харж болохоор байна. Жишээлбэл, нөхөр болон эхнэрийн талаас энэхүү төвөгтэй харилцааг хэрхэн харж дүгнэсэн бэ? Нөгөө талаас чимээгүйхэн ажиглах хүү нь чухам үнэнийг юу гэж бодсон бэ? Тэрхүү үнэн болоод төвөгтэй харилцааг шүүх хурлын үеэр танилцуулж, үзэгчдэд ямар мэдээлэл өгөхийг хүссэн бэ гэдгийг нь найруулагчийн шийдэл болоод зураглаачийн гайхалтай дүрслэлээс харж болно. Шүүх хурал болон түүнтэй холбоотой ярилцлага, телевизийн сурвалжилга зэргийг хажуугаас нь харж буй мэт мэдрэмж төрүүлэхээс гадна гар болон мөрөн дээрээс авсан дүрслэл нь бага зэрэг хөдөлгөөнтэй агаад дүрийг зүүмлэж (холдуулж, ойртуулж) орчны мэдээллийг огцом харуулж буйгаас нь зөрчил болоод дүрийн мэдрэмж, сэтгэгдлийг тодоос тод ажиглаж болохоор байлаа. Энэ мэт жижиг деталь бүр нь киноны хэмнэлийг огт унагаасангүй. Мөн хөгжим нь тухайн сцены уур амьсгалыг тодотгон түгшүүрт эсвэл гунигт автуулж байсан. Зөрчлийн түвшин нэмэгдэх тусам жүжигчний тоглолт, хөгжим, зураг авалтын хэмнэл үнэхээр гайхалтай хоршиж чадлаа.
Эцэст нь найруулагч киноныхоо хэлэх гэсэн санааг Даниэл хүүгээр дамжуулан хэлсэн мэт санагдсан. “Хэрвээ ямар нэгэн зүйл яаж болсон тухай ойлгох хангалттай мэдээлэл олдохгүй байвал бид илүү гүн гүнзгий харах ёстой. Яг энэ шүүх хурал шиг. Бид хэчнээн хайгаад ч энэ явдал ЯАЖ болсныг мэдэж чадахгүй байвал ЯАГААД гэсэн шалтгааныг бид хайх ёстой гэж бодож байна” гэж Даниэл хэлдэг. Үүнд л асуудал байгаа. Яагаад ийм нөхцөл байдалд хүрснээ мэдэж чадвал гарах гарц нь үргэлж байдаг. Нэг хаалга хаагдахад нөгөө хаалга үргэлж нээгддэг гэдэг шиг. Нарийн төвөгтэй хосын харилцаагаар дамжуулан өнөөгийн нийгэмд тулгамдаж буй асуудлыг хөндөж эцсийн хариултыг үзэгчдээр өөрсдөөр нь таалгуулах таамаг мэт төгсгөж чадсан нь найруулагчийн зорилго биелсэн гэлтэй.
Отгонжаргал овогтой Эрдэнээ нь СУИС-ийн КТМУС-ийн кино найруулагчийн 4 курсийн оюутан.
Кино шүүмж 2024
Т.МӨНХДАВАА
Кино шүүмж 2024
Т.МӨНХДАВАА
“Яаж биш яагаад” – Т.МӨНХДАВАА
“Энэ дэлхий дээр чиний бодлоос илүү чамайг өвтгөх зүйл гэж хаана ч үгүй.”
“Уналтын задлан” киноны үйл явдал нь гэрийнхээ хажууд унасан нөхрийнхөө үхлийн шалтгаанд буруутгагдаж буй эмэгтэйн хэрэг хэрхэн шийдэгдэж байгаагаар өрнөнө. Гэвч угтаа бол хэрэг яаж шийдэгдэх нь тийм ч чухал байсангүй. Киноны эхэнд хорвоог орхисон тэр хүн чухам хэн бэ гэдэг асуултад уг кино бүхэлдээ хариулна гэхэд хилсдэхгүй.
Самуэл Малески (Samuel Theis) болон түүний эхнэр Сандра (Sandra Hüller) бол зохиолчид. Хүү нь ослын улмаас харах чадвараа алдсан явдалд өөрийгөө буруутган сэтгэл гутралд орсон Малески зохиол бичиж чадахааргүй болж түүнийгээ эргүүлэн хэвийн болгох гэж тэмцсээр байсан хүн. Заримдаа хувь тавилан цаанаасаа тохуурхах мэт эцэс төгсгөлгүй зовлонд биднийг булж орхидог. Яг ийм үед бид хэнийг буруутгах вэ? Өдийг хүртэлх сонголтуудыг хийсэн өөрийгөө юу? Эсвэл тэдгээр сонголтыг хийхэд хүргэсэн эргэн тойрноо юу? Чухам алийг нь буруутгавал бид илүү дээрдэх вэ? Тэр хариулт биднийг хаашаа хөтлөхийг мэдэхгүй эргэлзэж байвал энэ киног үзэхийг санал болгож байна.
Киноны хийцлэл, өнгө аяс тэр чигтээ биднийг шуудхан л болж буй нөхцөл байдлын дэргэд аваачна. Тэр дундаа жүжигчдийн тоглолт, дүрүүдийн хоорондын харилцаа, харилцан яриа нь маш бодитой байгаа нь гол түлхүүр. Хэдий зураг авалт нь уг кинондоо хамгийн тохиромжтой хувилбар мөн байсан гэж санагдсан ч өөр ямар ч хийцлэлээр хийсэн уг дүрүүдийг ойлгож чадахаар гайхалтай жүжиглэлтүүдийг үзүүлсэн жүжигчдийг биширмээр. Харин дүрүүд дундаас зохиолч хосуудын хүүгийн дүр нь кинон доторх бид буюу уг түүхийг сонжин суугаа үзэгчдийн тусгал байлаа. Тэрээр бүгдийг сонссон харин нүдээр үзээгүй. Хаана явж байгаагаа ч мэдэхгүй хараагүй хүүгийн мэдэрсэн зүйлс, эргэлзээ, мэдэхийг хүссэн хүсэл, дүгнэлт нь киноныхоо гол баатарт эргэлзэж буй намайг киноны турш чиглүүлэн алхлаа.
Уг түүхийг хамгийн их чимж, намайг гурван цагийн турш дэлгэцээс уяж чадсан зүйл нь хэрэг шийдэгдэх явц буюу шүүх хурал яах аргагүй мөн. Хэдий киноны утга санаа хэрэг яаж шийдэгдэхээс үл хамаарах ч гэсэн өөрийн санаагаа гурван цагийн турш ярихдаа сонсож байгаа хүнээ дуустал нь хөдөлгөөнгүй суулгах нь хэн бүхний чадах зүйл биш. Миний хувьд ч энэ түүх өөр лүүгээ нэлээн олон удаа харах шалтгаан болж өглөө.
Киноноос хамгийн их таалагдсан сцен бол хүү эцгийнх түүнд нэг удаа хэлж байсан үгсийг шүүхийн гэрчийн тавцан дээр хэлэх мөч. Үүнийг дүрслэхдээ хүүгийн яриатай аавынх нь амны хайрцаг яг таардаг. Мэдээж хүү тэр бүгдийг яг таг цээжилсэндээ биш. Малески ямар үг ашигласан нь угаасаа ч хамаагүй, юу хэлсэн нь л хамаатай. Ер нь кино бүхэлдээ тийм. Малески яаж үхсэн бэ биш Малески яагаад үхсэн бэ?
“Энэ дэлхий дээр чиний бодлоос илүү чамайг ЭДГЭЭХ зүйл гэж хаана ч үгүй.”
Кино шүүмж 2024
Ц.АРИУНСАНАА
Кино шүүмж 2024
Ц.АРИУНСАНАА

Хаа хүрэхийг үзэх цөхрөл

Өнгөрсөн жил найруулагч Justine Triet-ийн “Anatomy of a Fall” (2023) буюу “Уналтын задлан” киног Улаанбаатар Олон Улсын Кино Наадам (UBIFF)-аар үзэж байсан бол энэ удаа кино шүүмжийн сургалтын хүрээнд Тэнгис кино театрт монгол дуу оруулгатайгаар үзсэн нь дүрүүдийг илүү ажиглах боломж өгөв.

Уулархаг газар байрлах тун тохитой байшинд богино тайрмал үс, гүн цэнхэр нүдтэй зохиолч Sandra Voyter (Sandra Hüller) дарс шимэнгээ нэгэн оюутан бүсгүйтэй ярилцаж сууж буйгаар үйл явдал эхэлнэ. Удалгүй тэдний ярианд саад учруулж, тухгүйдүүлэх нэгэн хөгжим цуурайтаж эхлэхэд Sandra “манай нөхөр Samuel (Samuel Theis) дээвэр дээр ажлаа хийдэг юм аа” гэж тал зассан байдалтай хэлнэ. Чанга хөгжимд хоёр бүсгүй ярилцах гэж хичээж буй боловч нүдний хөдөлгөөн, байгаа байдлууд нь тухгүй болж ирсэн тул ярилцлагаа өндөрлөж, дуу хураагуураа унтраана. Зочин явж, гэрийн эзэгтэй Sandra гэртээ үлдэх үеэр, хосуудын хүү Daniel (Milo Machado-Graner) хөтөч нохойгоо дагуулсаар салхилахаар алхаж харагдана. Хэсэг хугацааны дараа нохой нь эвгүй хуцах зүгт очтол аав Samuel-ийн амьгүй бие цасан дээр гүн улаан цус нэвчүүлэн хэвтэж байдаг. Хэн түүнийг байшин унахад хүргэв? Эхнэр нь үү? Тэр өөр юу? гэдгийг 2 цаг 31 минутын хугацаанд шүүх ажиллагаатай хамт шүүх хэрэг гарлаа.

Нэгэн эрийн үхэлтэй холбоотой гэмт хэрэг зөвхөн шүүх хурлаас гадна мэдээний сурвалжилга, олон нийт дунд хэлэлцэгдэж байгааг илүү амьд болгосон зүйл нь зурвасхан гараад өнгөрдөг камерын шилжилтүүд байлаа. Sandra-г шүүх хурлаас гарч явахыг, шүүх хурлын үеэр хүү рүүгээ санаа зовон харж байгааг хүүгийн араас харуулж буй өнцгүүд гуравдагч этгээдүүдийг төлөөлж байв.

Анх удаа үзэхэд, цагдаагийн байцаалтаас эхлээд өмгөөлөгч, хүүхэд харгалзагч, сэтгэлзүйч гэх мэт нийгмийн салбарын мэргэжилтнүүдийн гүйцэтгэх үүргүүд, шүүх ажиллагааны үйл явцыг киноноос үзэх нь шинэ мэдлэг мэдээлэл өгч байсан. Харин хоёр дахь удаа үзэхэд, тэдгээр үйл явц, нөхрийгөө бүрэлгэсэн гэдэгт сэжиглэгдэж буй Sandra болон эцэг эхийнхээ хэцүү харилцааны золиос болсон хүү Daniel-аас илүүтэй дурсамжаас өөрөөр илэрхийлэгдээгүй талийгч нөхөр Samuel-ийн цөхрөлийн дуу хоолой надад илүү тод тусав.

Шүүх ажиллагааны үеэр хос хоёрын хэнд ч харуулахыг хүсээгүй харилцаа илчлэгдэхэд “Чи үргэлж хэрэгцээ шаардлагаа тулгадаг шүү дээ” гэж гомдол, шантралын дуу хоолойгоор ярих цөхрөлт эрийн дүрс дэлгэцэд гарав. Sandra Voyter бол хэдийн амжилтад хүрсэн зохиолч, харин түүний амьдралын ачааг үүрэлцдэг байсан талийгч нөхөр Samuel-д Sandra-гийнх шиг зорилгынхоо төлөө бусдаас өөрийгөө дээгүүр тавьдаг чанар байгаагүй болов уу гэмээр. Сэтгэлд нь лав суусан харамсал, амьдралаа өөрийнхөөрөө зохион байгуулж амьдарч чадахгүй байгаа ганцаардал, энэ бүгдийнхээ учрыг олж чадахгүй гэдэгтэйгээ эвлэрсэн цөхрөл нь бүхий л үйл явдлын эхлэл болсон байлаа.

Эхнээсээ л Sandrа буруугүй гэдэгт түүний өмгөөлөгч, төрсөн хүү Daniel, тэр өөрөө ч бат байр суурьтай байгаагаар үзүүлдэг бол үзэгчийн хувиар би тэр бүхэнд авталгүйгээр аль болох цаад учир шалтгааныг тэмтрэхийг хүсэв. Японы адал явдал, триллер зохиолын титэмгүй хаан гэгддэг Эдогава Рампо зохиолчийн “Улаан тасалгаа” хэмээх нэгэн өгүүллэгт гар хүрэхгүйгээр, баригдахгүйгээр хүмүүсийн бодол санаанд сэв суулгаж, өөрийг нь өөрөөр нь алуулдаг алуурчин эрийн өчлийн тухай гардаг. Хэдийгээр өөрийн гараар түлхээгүй ч гэлээ, өдөр тутмын амьдрал, үг үйлдлээрээ Sandra нөхрийнхөө аминд хүрчихсэн ч юм билүү?

Киноны төгсгөл ч тун энгийн байсан нь цөхрөлийг дайраагүй нь амьдарсаар үргэлжлэхийг, хэдий нэг гэр бүл ч гэсэн хэн бүхний амьдрал ахин давтагдашгүйгээр өөр өөрийнхөө замаар явдаг гэдгийг сануулах шиг.

Цогбадрахын Ариунсанаа нь график дизайнер мэргэжилтэй, кино сонирхогч, блоггер, подкастер. Тэрээр 2018 оноос хойш “Монтений сормуус” нэртэй блог болон “Deep talk with Sanaa” подкастыг хөтлөн явуулж байгаа.

Кино шүүмж 2024
Ц.ДҮҮРЭНЖАРГАЛ
Кино шүүмж 2024
Ц.ДҮҮРЭНЖАРГАЛ

“Амиа хорлолт ч бай, аллага ч бай угтаа тийм ч чухал биш”

Олон хуудастай роман уншаад дууссан мэт мэдрэмж кино дуусахад төрөв. Энэ нь гуниг, ганцаардал, энэ бүхний дараа юу хөврөх бол гэсэн эргэцүүллээс үүдсэн байх. Би тус киног үзсэний дараа энгийн амьдралдаа эргэн орох гэж хэсэгтээ будилсныг нуух юун. Ийм ч учир кинотой холбоотой эргэцүүллээ хуваалцъя.

“Уналтын задлан” (Anatomy of a Fall, 2023) киноны талаар өмнө нь хэд хэд дуулж, Оскарт “шилдэг эх зохиол”-ын шагналыг хүртсэнийг нь мэдсэн ч, “үзье” гэж завдалгүй явсны эцэст сая нэг Тэнгис кино театрт тусгай үзвэрээр үзэх боломж тохиов. Тус кино нь эргэцүүлэл, харилцан яриа, ганцаардал, гунигаар баялаг драма жанрын бүтээл юм.

Кино эхлэх үеэс үйл явдал, орчин руу нь зэрэгцэн оров. Тус киноны ерөнхий үйл явдал нь нэгэн айлын нөхөр Samuel Maleski (Samuel Theis) байшингийнхаа хоёр давхраас унаж амиа алдсан явдлын учир шалтгааныг эрэн хайж буй тухай юм. Аллага уу, амиа хорлолт уу эсвэл золгүй осол уу гэдэг асуулт эхлэлээс төгсгөл хүртэл үзэгчдийг дагана.

Тус кино нь уран яруу дүрслэл, чамин хээнцэр хувцсанд ач холбогдол өгөөгүй учир үзэгчдийн анхаарлыг харилцан яриа, биеийн хэлэмжээр дамжуулан дүрийн дотоод зан араншинг танин мэдэхэд төвлөрүүлж чаджээ. Жишээлбэл, хэрэг явдал болсон тэрхүү байшин, шүүхийн танхим, машин зэрэг цөөн газруудад дүрүүдийн харилцан яриа гүнзгий, нухацтайгаар өрнөнө. Үйл явдал болж буй улирал, цаг агаар зэврүүн, хаврын оройг санагдуулам байсан нь үйл явдлын ерөнхий уур амьсгалыг мэдрүүлэв. Гол дүрийн хүү Даниел (Milo Machado-Graner) киноны туршид үе үе төгөлдөр хуураа тоглох бөгөөд зарим хэсэгт “чимээгүй болчхоосой” гэх сэтгэгдэл төрөв ч, энэ нь киноны давчуу, хэцүү мэдрэмжийг зүйрлэн харуулж, хүүгийн дотор өрнөж буй сэтгэл хөдлөлийг хөгжмөөр дамжуулан илэрхийлж байгаа мэт санагдлаа.

Хосуудын харилцаа, ээж хүүгийн харилцаа, хүн амьтны харилцааг энгийн, элдэв чамирхалгүйгээр, үнэнээр гаргаж ирсэн байна. Үүнээс бас нэг онцлууштай зүйл бол кинон дээр гарч буй Snoop нохойг чухал дүрийн нэгээр гаргаж буйг төгсгөл хэсгийн үйл явдлуудаас харж болно. Сонирхуулахад, энэхүү дүрийг бүтээсэн Messi гэх нохой нь Каннын кино наадмаас Palm Dog Award шагналыг хүртсэн бөгөөд зарим үзэгчид Оскарын наадамд “Шилдэг амьтны дүр”-ийн шагналыг нэмүүлэхийг хүссэн аж.

Киноны үндсэн үйл явдал руу орвол хэрэг явдал амиа хорлолт байсан уу, аллага байсан уу гэдэг нь тийм ч чухал биш бөгөөд хүн үр хүүхдээ гэх сэтгэл, аж амьдралаа авч явах, хос хоёр нэгнээ үүрдийн хайрлах зэргийн цаана маш их сэтгэл зүйн асуудлууд даган явж, үүгээрээ хүн өөрийгөө дөнгөлж буйг харуулсан байна. Энэ асуудлаас болоод хүн өөрийгөө, хүсэл мөрөөдлөө орхидог. Хайрыг хамгийн абсолют, сайхан утгаар нь бид хардаг. Түүний цаана байх зовлон шаналлыг мартдагийг сануулах мэт. Мөн олон нийт, иргэд бусдын хувийн амьдралын зовлон шаналлыг сонирхон хандах нь нөгөө талд бас шаналантай байдгийг гол дүрийн эмэгтэй Sandra (Sandra Hueller) телевиз үзэн суух хэсгээс харж болно.

Кино өөрөө тухайлсан нэг үйл явдлыг харуулж тэрхүү зүйл эхлэл, зангилаа, өрнөл, туйл, тайлал, төгсгөл гэх шугамаар өрнөдөг билээ. Харин тус кино нь төгсгөлийн дараах төгсгөлийг харуулж чадав. Бүх зүйл дууссаны дараа тэрхүү гэр бүлд үргэлжлэн юу өрнөж буйг, тухайн дүр амьдралдаа эргэн яаж орж буйг харуулсан нь сонирхолтой байлаа.

Төгөлдөр хуурын яарсан хэмнэл мэт өрнөж буй өнөөгийн амьдралаас түрхэн холдож Justine Triet найруулагчийн энэ киног заавал үзэж нэгийг бодон, хоёрыг эргэцүүлээрэй.

Цолмонгэрэлийн Дүүрэнжаргал нь сэтгүүлч мэргэжилтэй кино сонирхогч, чөлөөт нийтлэлч.